Familjens projektledare säger upp sig

Solen sken från en klarblå himmel. Familjen skulle åka och bada, till havet alltså. Detta var vad som hände:
-Har du packat handdukar?
Säger hon till pappan.
-Nej svarar han.
Hon brer smörgåsar, lägger ner frukt. Sätter på kaffe. Hämtar badkläder till alla.
-Kan du packa handdukarna med de här badkläderna, är du snäll.
Han hämtar en kasse i garderoben. För liten, det ser hon direkt.
-Ta inte den kassen. Ta en där alla grejerna får plats, då är det lättare att bära den, råder hon.
Sedan letar hon reda på plastmuggar. Packar ner. Hittar termosen, fyller den med varmt vatten.
-Ta på er sandalerna. Nej, det är ingen bra idé att ta med Pokémonkort till stranden. De blir förstörda, säger hon till dottern Lisa.
-Vilken då kasse? frågar pappan.
-Den blå till exempel. Johanna, ta din tröja med dig, det blir kallt sedan.
Häller ut vattnet och fyller kaffet på termosen. Packar ner. Blandar saft. Packar kylväskan. Stänger locket. Öppnar för att lägga ner kex. Stänger igen.
-Har du packat flytvästarna? Och kan du ta med kylväskan till bilen?
Hon går upp på övervåningen, hämtar långa byxor till alla, för framåt kvällen blir det kyligt.
-Tog du tröjan, Johanna? Ja, men, hämta den då.
-Men snälla Lisa, lämna Pokémonkorten hemma, det är ingen bra idé att ta med dem.
-Ta på er sandalerna, ungar. Nu ska vi åka.
-Den blå kassen står kvar i köket och är flytvästarna med?
-Jag vet inte var de är, de var inte i källaren, svarar han.
-Nej. Inte den jackan, det är en vinterjacka. Ta en luvtröja. Jag tror att flytvästarna är i garaget.
Hon plockar åt sig våtservetter och solskydd. Stuvar ner i blå kassen i köket, bär ut den till hallen.
-Ta på sandalerna nu, inte i handen, ta på dem på fötterna. Här är luvtröjan. Jaja, ta med korten då, men gråt bara inte om du inte har med alla hem. Men varför har du inte sandaler på dig? Sluta knuffa på varandra.
-Har vi nån filt med oss? Att sitta på? Hallå? Vart är du på väg? frågar hon sin man.
-Ska bara hämta en cd. Blev så himla sugen på lite Nirvana, svarar han.
Hon hämtar en filt. Bär ut kylväskan till bilen. Kommer tillbaka in.
-Okej. Har du ingen tröja med dig, Lisa? Men varför inte det? Det blir ju kallt framåt kvällen.
Hon hämtar en tröja till Lisa.
-Den blå kassen står fortfanade här, ska inte den med? Kommer du? undrar hon.
-Jag hittar inte min plånbok, säger han.
-När hade du den senast?
-Jag vet inte.
-Den kanske är i bilen, förslår hon.
-Jo, den tröjan blir bra, Lisa. Nej,  jag vet inte var du la dina kort. Är dom redan borta? Gråt inte. Var hade du dom sist?
Hon letar kort. Hittar kort.
-Är flytvästarna packade? Men tittade du i garaget så? Inte. Okej. Tittar du nu då? undrar hon.
-Ta med den blå kassen ut till bilen är du snäll, ber hon sin man.

Och solen har sin gång. Den rör sig på klarblå himmel. För varje minut sjunker den längre och längre ner för att sedan försvinna. Badvädret är kort i Sverige.
Man kan stiga ut ur bilden. Det är inte lätt när man befinner sig mitt i arbetet med att få iväg fyra personer till stranden. Men vi andra kan se på scenen utifrån och konstatera: herregud, vad tjatig hon är. Han, mannen i familjen, kan säga: Se, hur jag har det, hon tjatar jämt.
Det är lätt att hon blir en karikatyr ur en pilsnerfilm, tjatkärringen.
Eller som vi kallar henne numera- bitchen.
Men dom kom iväg till stranden. Innan solen passerade. Dom kom iväg och alla hade flytvästar. Det fanns handdukar och det fanns fika och det fanns baddräkter och badbyxor och filt att sitta på. Och den blå kassen var med. För den bar hon själv ut till bilen.



Boktips

Jag har precis börjat läsa en bok som heter, Familjens projektledare säger upp sig. Så bra och igenkännande!! Kommer att lägga upp ett stycke ur den lite senare eller imorgon. Nu ska här ätas pizza, eller inte jag, jag äter sallad!!
Trevlig kväll.

Ogilla

Åh, vad jag inte tycker om telefonförsäljare!! Speciellt dom som inte ger sig. Sa Nej Tack 4 gånger tror jag och ändå fortsatte han.... Klart jag förstår att han får lön efter vad han säljer men iallafall!!
Måste fixa NIX!! Vet inte hur länge jag har sagt det och det inte blir av... Varför är det så??

GLAD!!

Har ju glömt att säga, iom våran flytt behöver vi inte ta bort Majsan. Där får hon springa ute igen! =)
Finns ju massa åkrar och ett stall där hon kan springa i. Tror det blir hur bra som helst även för henne.


Jag har gjort det!!!

Ja, ikväll har jag invigt mina springkläder!! Gick bra, fick inte ont i benhinnerna som jag brukar få, däremot i vaderna. Men jag antar att det är ren oträning...
Det blev inte ett långt varv och det gick inte fort men jag gjordet!!



Är ff stolt över att det inte blev en enda godisbit på hela påsken.

Imorgon ska vi skriva kontraktet. Känns bra! Imorgon kommer även radhuset ut i tidningen, NT. Och torsdag, fredag, lördag i Folkbladet. Ja, vi får se hur det går... Ska bli kul att flytta igen iallafall. Vet att jag är lite skadad där, men jag tycker att det är kul att packa och greja. Kan bli lite halvsvårt att få ihop flyttgubbar, tror det kan bli svårt att övertala samma goa vänner igen som hjälpte till sist.
Det är städningen som svider lite men det går ju att leja bort =)

Påsk

Det har varit en hel påsk utan godis!! Och med bara typ nån svälj läsk, det är inte utan att jag är lite stolt över mig själv.
Påsken började i torsdags med en sväng till Ikea med Onkis, och sen grillning hos dom. Fredag va vi i Hark och hämtade Oliver. Lördag åt vi påsklunch hos svärisarna och grillade på kvällen hos Onkis och Fredrik. Det va trevligt och gott!! Söndagen åkte vi till Torstorp och visade barnen nya stället, och så grillade vi på kvällen. Mycket grillat har det blivit men det passar oss alldeles utmärkt!! Idag har vi städat och visat radhuset för ett par.
Nu ska jag fixa oss matlåda till imorgon och sen slänga mig i soffan, hoppas det är nåt att titta på.

Hoppas ni alla har njutit riktigt mycket av solen, jag har inte hunnit sitta nåt nästan. Får hoppas att jag kan ta igen det nästa helg.


Till salu!

Ja, nu är vårat radhus på Nyhem till salu. Jag vet att vi har bott här väldigt kort tid, det har verkligen varit kanon för barnen. Speciellt nu på våren när det har varit MASSOR av barn ute.

Och för er som känner min mamma, säg inget till henne... Har tänkt att hon inte ska få veta nåt =)

Vet ni nån som är intresserad finns det på Blocket + att jag nu lägger upp bilder på det här.



Fram och baksida. Morgonsol på framsidan och eftermiddag-kvällssol på baksidan.



Vardagsrum



Kök och toalett.



Hall på övervåning som vi har haft som tv-rum till barnen.



Barnens rum.

Som sagt hör av er om ni vet nån som är intresserad.

Långfredag

Ja, den här dagen gick den med! Hämtade Oliver i Hark. Där hade några häxor åkt förbi med sina kvastar och tappat några ägg. Barnen fick följa kartor så dom kunde hitta äggen. Tror dom tyckte att det va roligt.



Nu är kvällen slut, blir lite BB med hallon, blåbär och vispad grädde som tilltugg.

22 april

Vart är solen?? Jag har ju tänkt sola idag ju.... M har åkt till golfbanan, Oliver sover hos mamma, Ida ligger kvar i sängen och tittar på tv. Jag hänger här jag!! Idag ska jag och min syster åka och gratulera hennes pappa som fyllde år i onsdags. Senare ska vi hämta Oliver i Hark.

Nu är det inte ens 3 veckor kvar till semestern! Åh, vad det ska bli så himla skönt. Tyvärr tappade jag en hel dag igår på semestern. Jag trodde att flyget hem gick på torsdagskvällen, men det går redan på torsdagen 00.10 eller nåt. Fasen va besviken jag blev... =(


20 april

Igår skulle min älskade mormor ha fyllt 97 år. Va på kyrkogården med en ros till henne. Kan inte fatta att det snart är 15 år sen hon gick bort... Jag saknar dig mormor!! <3



Jag har inte druckit min favvodryck på 1 hel vecka nu. Trodde inte att jag skulle kunna avstå den så lätt heller. Har lyckats motstå godis hela dagen idag med. Men fasen vad det prasslar överallt runt om mig på jobbet...
Jobbigt!! Det är ju inte riktigt rätt helg som kommer nu heller, men jag ska nog greja det.

Nu ska jag slöa i soffan framför nåt skit på tv som vanligt.


Snart påsk

Jäklar va svårt det är att stå emot allt godis som finns på jobbet nu... Men idag ger jag mig själv en stor klapp på axeln. Min PA på Manpower kom förbi med ett påskägg, och jag tackade nej till det!! Trodde jag aldrig om mig själv.... Men hade det stått på mitt skrivbord hade jag nog inte kunnat låta bli det. Känner inget godissug alls egentligen men jag VET ju att det är gott...

Majsan

Så här ser hon ut förresten. Kan ju va bra och få ut en bild. Söta fina goa Majsan!!


18 april

Jag är inget för påsk, har inga påskgrejer alls. Brukar ha lite påskris bara, så det har jag fixat till lite i köket och på matbordet i v-rummet.





Köpte tulpaner oxå. Min moster sa att hon hade satt blåbärsris i och att det blev fin. Så jag härmade henne lite :)
Som sagt påsken betyder inget för mig... Vad betyder den för dig?

Apropå min moster så glädjs jag otroligt mycket med dom idag!! Tänker inte säga varför men jag blev glad så jag grät =)

Idag har jag varit på lasarettet och stuckit mig i fingret. Mitt INR värde va inte så bra. INR värde är det som talar om vilken tjocklek blodet har typ... Jag ska med Waranet ligga mellan 2-3. Jag tror att som "frisk" har man runt 1.  Idag låg jag på 1.8, förmodligen har min ändring av kost lite med det att göra. Men nu fick jag äta lite mer tabletter och så blir det en ny tur till AK-mottagningen nästa torsdag. Jag är mest glad över att det är mer än 2 månader sen jag fick mina proppar för nu slapp jag iallafall Innohep sprutorna. 1.8 va gränsen för att få sprutor, men nu klarade jag mig!
Efter lasarettet åkte jag till frita och hämtade hem Oliver, sen myste vi i solen. (Mest jag för Oliver tog cykeln och hittade kompisar...) Gud va det har blivit varmt och skönt ute.




Helgen vecka 18 tänker vi ta bort våran lilla Majsan. Ingen som vill rädda henne? Världens mysigaste kisse egentligen, om hon får och kan vara ute. Nu får hon inte det och hon visar tydligt missnöje med att inte få vara ute med att anfalla Ida. Och så kan vi ju inte ha det, hon är ju rädd för henne. Men det är bara henne hon ger sig på... Därför tror jag att det är en protest. Så vet ni nån som vill ta hand om en mysig katt på 1.5 år så hör av er till mig. Men som sagt det måste vara nånstans där hon kan vara ute och det helst inte finns några andra katter...


Smoothie

Har haft en trevlig eftermiddag hos Johanna med gott LCHF fika. Det va himla kul att träffa deras små fina tjejer, Johanna och Jennies alltså...
Rensade rabatten på framsidan innan jag åkte dit, känns som jag iallafall fick lite vettigt gjord den här helgen. Nu ska jag avsluta kvällen med Mästarnas Mästare och BB, och en fantastiskt god smoothie!!


Trevlig lördag

Igår va det städdag på Najen, tyvärr kunde ju inte jag följa med eftersom Ida hade lite feber. Vi åkte ut och kollade läget iallafall. Det va ganska många ändå som va där och hjälpte till. Ida passade på att gunga lite...



Rosie hoppas du inte tar illa upp nu =)





Dessutom så jag tussilago nästan första gången i år, såg en ensam liten stackare när vi va i Skäftesfall förra helgen, men här växte det massor...



Och det blev ju jättefint väder framåt kvällen så det blev lite grillning med Micke, Tjibben och Maria + barn. Det va skitskönt ute på altanen.



Den måste vårstädas!!! Får bli i veckan det tror jag.
Tjibben tyckte nog att jag inte tog några bilder på alls så det löste han själv....



 

Skyll dig själv Tjibben!!

Nu har jag lovat Oliver att vi ska ut och plocka lite påskris, då det är väl bäst att jag tar tag i det.
M är och spelar golf, nu har den roliga årstiden börjat.... Jag ser fram emot en trevlig eftermiddag hos Johanna på jobbet.

Lördag

Det är lördag och jag har en sjuk Ida hemma... :(




Titt, va bra det blir...




Böcker!

Yippiee, idag kom böckerna från Adlibris. Hoppas på att recepten inte är för lika dom i boken jag har lånat av Jennie på jobbet. Har inte hunnit titta i dom än, men ska genast sjunka ner i soffan och bläddra lite.



Är väldigt nyfiken på Björn Ferry. M tror ju inte på att äta så här och träna samtidigt.
Andra dagen idag! Har funkat bra hittills.
Emelie på jobbet ville att jag skulle lägga upp lite roliga recept, får se vad jag kan hitta att dela med mig av!!

Härom dagen planterade jag penséer och ställde på trappen, det blev genast mycket mysigare. Om jag nu bara kunde få bort allt skräp därifrån. Men cyklarna måste ju nästan få stå där...



Nä, nu ska jag läsa om Ferry!

Ha en fin och underbar fredag och helg! Imorgon är det städdag på Najen...

Solo...

Jaha, då blev jag solo ikväll. Lite skönt faktiskt, ska fixa en matlista. Ska bli kul att kika runt i en helt ny kokbok. Ser ut som det finns mycket smarrigt iden. Känns bra att även M kan tänka sig att käka LCHF. Mycket lättare om vi gör det båda 2. Snart finns det ingen återvändo för mig, springkläder beställda... Lyxade till det med lite smörgåstårta ikväll. Vi blev bjudna till Tjibben som fyller 40 idag. Det va gott det. Kanske dröjer lääääänge tills nästa gång.

Sitter just nu och kollar på Plastikturisterna... Ja, åka till Thailand och operera bröst och mage. Mmm varför inte!?!? Skapligt rum hon fick damen. Är det där ett lasarett? Så skulle det va i Sverige med. Presidentsviden hette den. Skulle nöja mig med att bara åka dit på semester men kanske skulle passa på att fixa lite större tuttar när man ändå är där, skulle inte göra nåt... :) Nu är det ju inte till Thailand jag ska utan till Turkiet, vilken otur!!                                                                                                                                                                       
Nä, nu ska jag sätta mig med matlistan, spännande!

Härligt!!

Vilket underbart väder det har varit idag!! Fick ta av mig jackan när jag cyklade till frita. Oliver gjorde en vurpa idag på cykeln men det gick bra med honom, kedjan hoppa på cykeln. Men händig som man är så hängde jag ju på den lite lätt igen :) Sen fortsatte turen hem. Ida tränar ju fotboll idag så vi stannade kvar ett litet tag och kollade, det va himla lite tjejer idag! Va det det fina vädret som gjorde att tjejerna inte dök upp, eller?

Härom dagen va vi och fikade på Åbergs, bara med Oliver. Funderar lite på vart Ida va, men jag kommer inte ihåg det...



Kommer inom kort att börja mitt nya liv igen... Har fallit för grupptrycket och ska testa LCHF. Många av tjejerna på jobbet kör det och dom mår så bra av det. Hoppas på att känna mig lite piggare och må bättre. Om jag skulle råka gå ner några kilon gör ju inget, men den största anledningen är att jag vill bli lite piggare.
Ska testa iallafall och se om det blir nån skillnad!
Nån som har några bra recept eller så på LCHF så tar jag tacksamt emot det. Eller ät det här men inte det här.... För jag har just ingen koll på vad jag får och kan äta. Har lånat en bok av en av tjejerna på jobbet så jag ska sätta mig och läsa lite. Sen tror jag att jag ska köpa boken av Ferry.
Har även för avsikt att börja springa, så jag har en liten plan för det med... Spännande ska det blir men tyvärr känner jag mig själv alldeles för bra.

MEN: Stort LYCKA TILL nu Fia.

Tebax....

Nån som har saknat mig??



Idag har jag varit och lämnat mina barn hos mamma, det vankas 40års kalas idag. Inte mitt dock, så "gammal" är jag inte än... Men jag har för jäkla ont i huvudet och är fruktansvärt trött. Måste nog söka för det här snart. Känner att så här kan jag inte ha det! :(

Nu ska jag ta och försöka städa till det lite här, bara dammsuga lite. Vi ska ha nån form av förfest här... Eller vad man ska kalla det.
Bäst att sätta igång!!

RSS 2.0